Seksuaalisuuden maisemia

Kutsun sinut matkalle muutamaan tavalliseen seksuaalisuuden maailmaan.  Todennäköisesti joku tai jotkut näistä maailmoista ovat sinulle kokemuksesi ja elämäsi kautta tuttuja.  Näiden maailmojen tuttuus ei edellytä parisuhdetta tai aktiivista seksin harrastamista, ne ovat mielestäni enemmän seksuaalisuutemme sisäisiä maisemia.

Ensimmäinen maailma on RAHAN SEKSUAALISUUDEN maailma. Tässä maailmassa seksuaalisuus ja seksi esineellistetään, sitä vaihdetaan henkisiin ja materiaalisiin hyödykkeisiin, kuten hyväksyntään, huonon itsetunnon paikkausmateriaaliin tai riidattomuuteen.  Tässä maailmassa elää mies, joka tuo haluttomalle vaimolleen kukkia päämääränään seksi.  Täällä elää myös nainen, joka suostuu seksiin välttääkseen miehen murjotuksen tai pahoinpitelyn.  Täällä tapaamme myös sen nuoren, joka suostuu seksiin kelvatakseen jollekulle, paikatakseen huonoa itsetuntoaan.

Toinen maailma on LAATIKKOSEKSUAALISUUDEN maailma. Tämän maailman tulkinnan mukaan seksuaalisuus on sellainen osa ihmistä, joka on erillisessä ulokkeessa, jota ei tarvitse, eikä kuulukaan ottaa esille ennen kuin ihminen sitoo pysyvän parisuhteen, useimmiten vasta avioliitossa.  Seksuaalisuus voidaan hyvin paketoida laatikkoon ja panna komeroon odottamaan sitä hetkeä, jolloin sitä tarvitaan (esimerkiksi avioliitossa lauantai-iltana pimeässä).  Useimmille tämän maailman asukkaille  seksi on tarkoitettu lasten siittämistä varten (suru että Jumala ei keksinyt mitään kauniimpaa tapaa!), joskus ehkä myös sietämättömäksi käyneen paineen purkamiseksi, mutta likainen ja primitiivinen tarve se on.  Syntiinlankeemus liittyy nimenomaan seksuaalisuuden löytymiseen.  Koska Jeesus oli synnitön, on mahdotonta ajatella hänellä olleen sukuelimiä, sukupuolihormoneita, sukupuolisia haluja (joita tämän seksuaalisuuden maailman kielenkäytön mukaan kutsutaankin himoiksi) tai erektioita.  Seksuaalisuus ei ole pelkkää ihmisyyttä, vaan syntistä ihmisyyttä, josta Jeesus oli vapaa.  Tämän maailman asukkaista suuri osa on itseään uskovina ja kristittyinä pitäviä.  Tätä seksuaalisuuden tulkintaa pidetään usein parhaiten Jumalalle kelpaavana.  Varsin monen mielestä tämä on puhdasta ja aitoa kristillistä seksuaalimoraalia.

Kolmas seksuaalisuuden maailma on ARKIPäIVäISTETYN SEKSUAALISUUDEN maailma.  Tämä maailma limittyy vahvasti edelliseen, on ehkä sen alaryhmä, mutta likaisuuden ja syntisyyden tunne on pienempi tai puuttuu.  Tämän maailman asujat pitävät seksuaalisia tarpeita samanlaisina kuin jano tai nälkä, jotka tulee tyydyttää.

Neljäs maailma on KOHTAAMISEN SEKSUAALISUUDEN maailma. Tämän seksuaalisuuden tulkinnan mukaan ihminen on koko elämänsä myös seksuaalinen olento.  Seksuaalisuus on olennainen osa ihmisyyttä, jota ei voi riisua pois.  Omaa seksuaalisuuttaan ihminen voi toteuttaa monin eri tavoin.  Jokaisessa ihmisessä ja jokaisessa tapaamisessa seksuaalisuus on läsnä.

Elän nykyisin sellaisessa uskon elämän vaiheessa, jossa Jumalalta ovat kadonneet kaikki ominaisuudet ja määreet.  Todelta tuntuu kuitenkin se, että Jumala näyttäytyy meille toistemme tasavertaisessa kunnioittavassa kohtaamisessa.  Seksi voi olla kohtaamisen ultimaatio, jossa on mahdollista tuntea Jumalan läsnäolo.  Kohtaamisen maailmassa jokainen tapaaminen kantaa sisällään mahdollisuuden aitoon ja syvään kohtaamiseen.

Aktiivisen seksuaalisen suhteen solmiminen ja seksin harjoittaminen ei mielestäni ole pieni asia.  Siinä olemme aina valitsemassa myös kokonaista sielun maisemaa.  Haluammeko elää seksin ostamisen ja myymisen maailmassa, likaisen komeroon kuuluvan seksuaalisuuden maailmassa, puuronsyönnin seksuaalisuuden maailmassa vai olemmeko valmiit toisen ihmisen kohtaamiseen, jossa järisyttävällä tavalla voimme kokea ja elää myös Jumalan läsnäolon.

Kirjoita kommentti

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*