Kirjoitukset

  • Nukuitko hyvin?

    Aamulehdessä käsiteltiin 28.8.2008 Unettomuuden hoitoon pureutuvaa Käypä hoito-suositusta (Unettomuuden syyt pitää etsiä eikä vain lykätä lääkettä.).Unettomuus on yleinen vaiva, artikkelinkin mukaan siitä kärsii 5-12 prosenttia aikuisväestöstä. Unettomuus lisääntyy vanhetessamme.

    Lue lisää



  • Valtuustoaloite Tampereen kaupungin palveluksessa olevien lääkäreiden vuorovaikutuskoulutuksesta

    Jätetty kaupunginvaltuuston kokouksessa 23.1.2008 Potilaan kokemus lääkärin kyvystä auttaa perustuu lääkärin ammattitaidon lisäksi vuorovaikutustaidoille. Hyvä vuorovaikutus potilaan ja lääkärin välillä on välttämätön hyvälle ja hyväksi koetulle hoidolle. Vuorovaikutustaidoistaan epävarman lääkärin riski kyynistyä työhönsä ja uupua on todennäköisesti suurempi kuin hyvillä vuorovaikutustaidoilla varustetun lääkärin.

    Lue lisää



  • Valtuustoaloite koirankakkapussien vaihtamisesta biohajoaviin

    Jätetty valtuustossa 21.5.2008 Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Tampereen kaupunki siirtyy käyttämään biohajoavia koirankakkapusseja.  Lisäksi esitämme biojäteastioita ainakin tavallisimpien koirien ulkoilutuspuistojen ja –reittien varteen.

    Lue lisää



  • Valtuustoaloite talviuimapaikan rakentamisesta Pyhäjärven rantaan

    Jätetty valtuustossa 21.5.2008 Tampereen Pyhäjärven rannalla Eteläpuistosta hiukan länteen on muistomerkki: ”Tällä paikalla sijaitsi vv. 1908-1962 Palomäen uimalaitos, jossa toimivat Tampereen Uimaseura ja Tampereen Työväen Uimarit”

    Lue lisää



  • Valtuustoaloite tamperelaisten naisten ja perheiden oikeudesta valita synnytyspaikkansa

    Jätetty kaupunginvaltuuston kokouksessa 23.4.2008 Tamperelaisten perheiden synnytysten määrä on lisääntynyt selvästi viime vuosina ja erityisesti vuoden 2008 alkuneljänneksen aikana,jolloin on hoidettu TaYS:n historian suurin määrä synnytyksiä.  TaYS:n tiloja ja henkilökunnan määrää ei ole mitoitettu nykyisille synnytysmäärille. Henkilökunta on erittäin lujilla. Mm. synnytysosastoon etukäteen tutustumiset on jouduttu lopettamaan ja synnytysvalmennusta sairaalassa vähentämään. Lisäksi tilat (niin synnyttämättömien osasto, synnytysvastaanotto,synnytyssalit kuin

    Lue lisää



  • Älä heitä huhtikuun Yhteishyvää roskiin – äänestä

    Huhtikuun 7.-16. päivä on Pirkanmaan osuuskaupan edustajiston vaalit. Ensimmäistä kertaa vaaleissa on Tampereella myös vihreiden ehdokaslista. Olen ehdolla vaaleissa, koska uskon, että vihreitä ajatuksia ja ideoita tarvitaan kaikissa paikoissa, myös kaupassa. Haluan olla mukana vaikuttamassa esimerkiksi siihen, että kaupoissa on lähiruokaa, hyvä valikoima reilun kaupan tuotteita ja luomua, että kaupassa olisi helppo käydä vaikka ei

    Lue lisää



  • Hormoneista ja kärttyisistä naisista

    Kerrotaanko alla sinusta itsestäsi vai vaimostasi, äidistäsi, työtoveristasi, anopistasi, naapuristasi? Jokainen meistä tuntee ainakin jonkun naisen, joista alla kerrotaan.

    Lue lisää



  • Ajatuksia valtuuston kokouksesta 12.12.2007

    Tämän vuoden aikana valtuuston kyselytunnin järjestelyt ovat muuttuneet.  Aiemmin kyselytunnilla kysyjä sai kysyä etukäteen toimittamansa kysymyksen, sai virkamieheltä vastauksen ja sen jälkeen kysyjän oli mahdollista tehdä kaksi lyhyttä lisäkysymystä.  Nykyisin myös muiden valtuutettujen on mahdollista osallistua näiden kysymysten jälkeen kyselytuntiin.  Tämä on mielestäni hyvä uudistus.  Valtuuston puheenjohtaja Pekka Paavola maalasi kuitenkin vuoden viimeisen valtuuston kokouksen

    Lue lisää



  • Valtuustoaloite päiväkotien infektioiden vähentämiseksi

    Aloite on jätetty 24.10.2007 kokouksessa Taustaa Tamperelaiset lapset ja päivähoito Tampereella on noin 14000 alle 0-6-vuotiasta lasta. (Vuonna 2004 13616). Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa oli vuonna 2004 59.3% alle kouluikäisistä lapsista. Kunnallisessa päiväkotihoidossa heistä oli 52.6%.

    Lue lisää



  • Nokia maailman mitassa

    Joka päivä maailmassa kuolee 20 jumbojetillistä lapsia pilaantuneesta vedestä, vessojen puutteesta ja huonosta hygieniasta johtuvista syistä.  Suomessa tämä ei ole julkaisemisen arvoinen uutinen.  Nokian tapahtumien jälkeen nämä kuolevat lapset ovat kuitenkin meitä lähempänä.  Entäpä jos nokialaisia lapsia olisi kuollut yksi jumbojetillinen, yksi kahdeskymmenesosa päivässä maailmassa näistä syistä kuolevista lapsista?  Olisimmeko me silloin valmiimpia karsimaan omasta

    Lue lisää