-
Opintorahalla elämisestä
Tampereen Yliopiston opiskelijat haastoivat joitain kansanedustajaehdokkaita elämään opintorahalla, eli 233 eurolla. Rahani loppuivat alle 2 viikossa, vaikka jätin astmalääkkeeni ostamatta sinnitelläkseni vielä hetken.

-
Ilmastonmuutos ja matalaääninen mies
Kunhan ei itse tarvitse tehdä mitään! Ihmiset tuntuvat kaipaavan isää – matalaäänistä miestä, joka sanoo: ”älkää huolestuko, me hoidamme tämän!”. Ja ananasakäämä, akrabadabra, simsalabim! Ilmastonmuutoksen mörkö on poissa ilman että kenenkään täytyy tehdä mitään tai ainakaan tinkiä omasta tavarastaan tai lentomatkastaan tai mukavasti pörisevästä autostaan!

-
Terveyden ja sairaanhoidon uhista
”Terveydenhuolto kriisiytyy 10 vuodessa!” parahti eduskunnan tulevaisuusvaliokunta. Meidän jokaisen terveys ja sairauden hoito on siis uhattuna. Mikä terveyttä ja sairauksien hoitoa uhkaa?

-
Mielipide ydinvoimasta, julkaistu Aamulehdessä 30.1.2007
Tamperelaisilleko oma ydinvoimala? Ydinvoimaa mainostetaan päästöttömänä ja halpana energiana. Päästötöntä se ei ole. Vaikka sähköä tuottaessaan ydinvoima ei tuota hiilidioksidia, ydinpolttoaineen louhinta, rikastaminen, käsittely ja kuljetus tuottavat hiilidioksidi- ja muita päästöjä. Vieläkään – noin 50 vuoden kaupallisen toiminnan jälkeen – ei teollisuus ole pystynyt ratkaisemaan radioaktiivisen jätteen loppusijoitusongelmaa. Ei ihme, koska käytetty ydinpolttoaine sisältää

-
Runoja, proosaa ja seksivinkkejä
Kävin kirjastossa ja lainasin Juha Siron kolme runokirjaa. Hän kirjoitti Chagallin taulusta ”Ilman rakkautta voi elää, muttei kuolla. Lennämme rakastavaisina Chagallin taulussa, kuulaan kaupungin yllä käsi kädessä”.

-
Raimo Sailaksen geenit
Raimo Sailas räväytti muutama viikko sitten ehdottamalla tilakokojen suurentamista ja geenimanipuloitujen kasvien viljelyä Suomen tiloilla.

-
Musiikkia ja aivojen aineenvaihduntaa
Viime aikoina olen alkanut uskoa, että musiikki vaikuttaa aivojen aineenvaihduntaan ja hormonien eritykseen.

-
Sponsoroinnista ja verotuksen lääkärinrei’istä
En ole viime aikoina juuri mistään lehtijutusta niin ilahtunut, kuin Mediuutisten nrossa 32 (22.9.06) ilmestyneestä Lääkäri luopuu lahjoista-jutusta. Kiitos siitä!

-
Harmaata lääkärintaloutta
Lääkäriliiton selvityksen mukaan suurten yksityisten lääkärikeskusten lääkäreistä lähes kolmasosa toimii oman holdingyhtiön tai muun ns. ”verosuunnittelua” varten tehdyn järjestelyn kautta. Uskon tämän olevan vasta alkua. Arvelen, että jo puolen vuoden kuluttua oman holdingyhtiön tms. kautta toimivia lääkäreitä on paljon yli puolet suurten lääkärikeskusten lääkäreistä.

-
Auttaako puhaltaminen synnytyskipuun?
Monet naiset pelkäävät synnytystä. Sairaaloissa on pitkään ollut pelkopoliklinikoita. Naiset pelkäävät mm. itselleen hallitsemattomien toimenpiteiden kohteeksi joutumista ja kipua. Raskaana olevalle vakuutetaan, että kipu voidaan hoitaa turvallisesti lääkkein, kuten epiduraalipuudutuksella. Kuitenkaan kivun lääkkeellinen hoito ei ole riskitöntä. Lääkehoito lisää toimenpiteiden (esim. imukuppi- tai pihtisynnytysten) ja näihin liittyvien repeämien ja muiden vaurioiden riskiä. Epiduraalipuudutukseen liittyvässä eipäs-juupas-keskustelussa

Haku

Kategoriat

Uusimmat kirjoitukset


